Realisatie

Het totale project zal naar raming voor de eerste fase ongeveer 2000 uren arbeid vragen. Dat is ongeveer 15 maanden werk. De eerste fase bestaat uit het zoveel mogelijk transparant maken van het toestel door gebruik te maken van Glas in Lood voor de romp en – in verband met de vliegeigenschappen en gewicht – polyester folie voor Vleugels, Stabilo en Kielvlak. Ook in deze delen zal het concept van “Glas in Lood” zichtbaar zijn. Doel is het publiek de werking van alle systemen in een (zweef-) vliegtuig zowel binnenin als van buitenaf te kunnen laten zien en de Kunst en het Vliegen te combineren. Belangstellend publiek mag onder strikte begeleiding zelf in de cockpit plaatsnemen en de Kunst beleven. Alle organen kunnen en mogen worden bediend.

De tweede fase bestaat uit Vliegen. Het ligt in de bedoeling het Kunstwerk na de eerste Presentatie in mei 2017 werkelijk te laten vliegen. Bij de realisatie is met alle factoren rekening gehouden. De veiligheid spreekt daarbij een uitermate belangrijke rol. Het zou voor de eerste keer zijn dat een Kunstwerk in Glas in Lood vrij in het luchtruim zou verblijven en daarna netjes landt. Een driedimensionaal functionerend Kunstwerk in Glas in Lood is geboren.

De derde fase is een Worldtour. Het zou fantastisch zijn wanneer de PH-4766 op vele luchthavens over de hele wereld zou worden tentoon gesteld. In de bouwfase is het toestel al eerder tentoon gesteld tijdens internationaal glasexpositie “Glasrijk Tubbergen” eind september begin oktober 2016.